Monday, June 7, 2010

exam???

exam. exam. exam. boleh kata semua orang benci exam. kan? mungkin sebab tak ready. takpun malas nak study.

saya sekarang bila exam konon cool siap boleh cakap :

" kita tak boleh nak lari daripada exam pon, so relax lah! ".

relax kau kata? ayat konon macam prepare sangat. konon akan dapat result gempak boleh buat semua orang terkejut badak siap mata terbeliak? TAK. TAKKAN. sebenarnya tu untuk sedapkan diri sendiri je. kalau tak,, saya gelabah. kalau gelabah sorang-sorang takpe lagi, ni 360 darjah orang sekeliling terkesan. lebih baik ambil sikap positif. (tak tahula ajaran ni boleh diterima atau tidak)

hari ni saya nak mintak je kalau boleh sekolah buatlah exam tiap-tiap hari. wow. sebab..:

~ saya akan nampak, orang tak bazir masa, ke hulu ke hilir.. bawa buku ~
~ saya suka tengok orang buat studygroup sampai otak tepu ~
~ saya tahu semua mesti lagi dekat dengan DIA , minta penuh pengharapan~
~ semua orang akan cuba fahamkan apa yang selama ni tak faham ~
~ semua orang cuba jaga hubungan dengan semua orang ~
~semua cuba berdoa dengan seikhlas hati~

* * * * * *

ada orang, bila usaha banyak, tawakkal sikit. doa ala kadar.
ada orang, bila usaha sedikit, tawakkal tinggi! doa mantap.

hmm,
kalaupun usaha banyak atau sedikit, biar sama tawakkal dan doa. supaya kita ni tak sombong dengan kehebatan diri. supaya kita tak benar-benar mengharap bila kita lemah semata-mata. biar ikhlas semua itu ibadah.

* * * * * *

exam dengan kertas dan pen berbekalkan otak ni memang takkan ada hari-hari. prepare last minute pun boleh survive. gagal sekali boleh cuba lagi...

tapi, hey manusia semua! sedar tak yang kamu melalui peperiksaan hari-hari? resultnya kamu akan dapat nanti? slip nak terima dari tangan kanan? atau tangan kiri? atau belakang??!(nau'zubillah) kalau dekat dunia ni, dapat result teruk mana pun, cara kita akan dapat sama. tapi nanti?? hinanya kalau di dunia kita dapat result daripada belakang apatah lagi di sana? dekat sana nanti tak ada bodek- bodek " cg...cg.. bolehla 2 markah je lagi.." NO!

saya tak boleh nak jamin kalau kita prepare last minute kita akan selamat nanti. bila kita akan tamatkan peperiksaan 'ini' pun kita tak tahu. pengawas peperiksaan kita 24 jam tahu? tak ada tercicir pun perbuatan kita dicatit. tak terlepas pandang pun setiap percakapan kita bahkan Dia juga mengira apa yang terdetik dalam hati kita.. sedar ke tak? kalau sedar buatlah cara sedar. kenapa persediaan tak hebat macam exam biasa?? ah, sombongnya kita kan....

* * * * * *


DAN,,semoga semua dapat keputusan yang terbaik nanti. mintalah yang terbaik. yang terbaik untuk diri kita. kalaupun markah sedikit, mungkin itulah yang terbaik...kalau tak, kita sombong. kalau markah tinggi terbaik untuk kita, alhamdulillah. terbaik TAK SAMA dengan cemerlang macam yang kita selalu minta. rumusnya mudah..= kita dapat apa yang layak untuk kita. wallahua'lam. astaghfirullah, sekian, assalamualaikum :)

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?

Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. - Al Ankabut ayat 2 dan 3


*dipetik dr blog HUDA

No comments:

Post a Comment