Monday, October 10, 2011

Muhasabah Diri


Manusia mempunyai satu sikap yang amat ketara which is lupa. bukan stakat perkara yang kecil tetapi juga perkara yang lebih besar yang mampu mempengaruhi kehidupan kita.
kita lupa yang kita hidup dengan masyarakat sekeliling..kita lupa adab-adab kita dengan orang di sekeliling..kita lupa untuk mengingatkan diri sendiri tentang banyak perkara..kita lupa kadang-kadang orang lain tidak selesa dengan cara kita..dan kita lupa hendak berfikir dimana silapnya kita sehingga semua orang memandang serong pada kita. apa yang kita tahu adalah ~dia salah sebab dia tak cuba faham cara kita~ hakikatnya di sini, kita manusia memang pelupa..

namun, sikap pelupa kita ini boleh diatasi sekiranya kita kerap membuat peringatan terutamanya kepada diri sendiri. jangan kita tanya semua orang mengapa orang buat saya begini, mengapa semua orang berubah sikap terhadap saya, mengapa orang layan saya begini..tapi sila tanya kepada diri sendiri~muhasabah diri~ mengapa kita dilayan begini??adakah kerana saya agak demanding??adakah tutur kata saya yang terover??adakah raut wajah saya menjengkelkan semua orang??tepuk dada tanya iman.. janganlah kita jadi manusia yang hanya sibuk menjaga hubungan dengan Allah dan haiwan tetapi hubungan sesama manusia dipermudahkan. jangan hanya kita menjaga hubungan dengan berlainan jantina tetapi hubungan sesama jantina diabaikan..(saya turut berpesan kepada diri sendiri)


All The Darkest Fear

sometimes you think you are good enough
well the truth is, you're not

sometimes you think you deserves better,
well the truth is, you doesn't

sometimes you think you're cool,
well honey, you sucks!

sometimes you think you can fool everyone
well, hello, there's still who are smart enough to know

sometimes you think you're right
well the truth is you're wrong

.......
.......
.........

-naraj11-

No comments:

Post a Comment