Tuesday, May 17, 2011

Rezeki Yang Sedikit

Dalam post kat bawah, memang da trang2 nyata bahwa saya memang bakal menduduki exam dlam minggu ni tp maseh plak sebok nak update blog..biasaq na, tyme idea mencurah2 macam nih, xbagus xabaikan..Mudahan gak tyme xam nnti ilmu n idea mencurah2 macam nih berlaku..Aminnn.. angpa smua, aminkan skalila yer..hehe..beklah, tnpa melengahkan masa n biarlah kita trus menjurus kepada tajuk seperti yang telah saya nyatakan di atas.. Rezeki yang sedikit..
Sebenarnya saya juz nak share 1 pengalaman jerk yang membawa kesan yang agak mendalam terhadap diri saya yang serba kerdil dan kekurangan ni iaitu berkaitan dengan rezeki Allah.. Nak bermuhasabah sedikitla kat cini..
Benda ni blaku tyme kitaorang sibok bercamping utk unit beruniform yang hanya bertempat di balakang TAZA..sadisla tyme tu coz maktab xdaq duit, so xpat nak wat camping kat luaq..namun kami bersyukur sesangat coz ini lbih memudahkan kami utk melakukan tugasan harian sperti solat, mandi n tdo..xpayahla nak tdo dlm khemah semua coz pompuan boley balik bilik tdoq..cuma ada kmpulan ttntu jer yang dtugaskan utk membuat kawalan di khemah..yangnasib baiknya, kumpulan sy xpelu wat kwaln khemah tyme malam sbb hujan..hoho..hepinya rasa hati..
Baeklah, berbalik kepada tajuk, petang tuh, dengan berbekalkan rm1.20, saya belila potato roll yang djual dkafe coz tetiba teringin nak makan..so, saya bawala balik ke khemah n nak share ngn kengkawan semua..ahli PPIM tyme 2 ada 28 orang n byangkan saya dapat share i potato role yang nipis lagi skeping lagi sebatang ni ngn smua orang..even ada lebihan lagi..MasyaAllah, SubhaNallah, betapa di sini saya dapat lihat betapa besarnya rezki Allah..bayangkanlah sebatang potato roll tu bukannya tebal mana pun n rujukla gmbaq kat bawah utk mmbayangkan stuasi yang sedang saya ceritakan nih..betapa Allah ingin menunjukkan bahawa sekiranya niat kita utk berkongsi makanan dengan orang lain yang banyak banyak dengan ikhlas, InsyaAllah, benda yang sikit tuh mampu mengenyangkan jugak semua orang..haha, bab tu saya tipu, xla sampai mengenyangkan semua orang tp atleast smua orang dapat merasa makanan kita waima sedikit..Allah mencukupkan rezeki kita utk dikongsi dengan semua orang..haish, xpandai plak nak xplen cmna tp yang pnting apa yng nak saya sampaikan adalah wp makanan kt tu skit n kita tak yakin juka smua orang dpat menikmati makanan tsebut, jgn risau..just share it with others coz sharing is loving, sharing is caring and sharing is beneficial..Jangan risau, dengan hati yang ikhlas dan niat yang bek, Allah akan ckupkan makanan itu utk smua orang..pcayala..kalu xcayer, tryla cuba..tp ingat, perlulah dengan hati yang ikhlas tau..hehe
Beklah, sampai disini sahaja pkongsian kita kali nih,,sperti besa, sgala yang baik datangnya daripada ALLAH dan segala yang buruk lahirnya daripada kelemahan dan kekhilafan saya sendiri.. Saya bukan ustazah atau orang yang terlalu baik utk menasihati namun saya hanya ingin berkongsi apa yang telah saya munasabah terhadap diri sendiri..syukran kerana sudi membaca..AStaghfirullah
p/s Rezki Allah tu bnyak..insyaAllah,.jangan takut nak berkongsi..hehe

No comments:

Post a Comment