Tuesday, May 17, 2011

Bila Mula Exam

Bila mula exam, startla nak buka facebook, startla nak update blog, statla nak tgok muvie, startla nak baca novel, startla nak men game..napa tyme sblum exam dedulu xnak wat smua benda nik??haish...ni namanya dugaan..cabaran minda dan jiwa kepada sorang plajar mcam saya...bila buka nota n buku, startla mata ngantok, startla nak ketip kuku, startla lapaq n start pikiaq nak mkn pa pasni...heran sungguh sbb bnyak sesungguh dedugaan bl nak blajaq nih..tang bila asek2 duk mlepak kat bilik kengkawan, tmbul plak prasaan gusar, bimbang, takut, nervous coz blom stat balajaq..memang ni la keja setan, suka wat hati kita was-was n buat kita leka dengan apa yang spatutnya kt buat...persoalan saya, adakah anda semua merasakan apa yang saya rasakan ketika ini??jika ya, sila baca petikan di bawah dengan hati yang penuh tawaduk, rendah diri dan sedar diri..jika tidak, sila tekan atau klik butang merah yang bertanda 'x' di sebelah kanan atas laptop anda untuk mengelakkan anda rasa boring, bosan atau sehingga anda mengeluarkan perkataan "ceh, buang masa aku jer buka blog nih."hoho..

yA, Bagi yang menjawab "ya" di dalam hati tadi, sila teruskan bacaan anda ini.. Sekiranya anda merasakan seperti apa yang saya rasa, saya yakin dan InsyaAllah punya jalan yang terbaik untuk mengubat perasaan rasa kekesalan yang tidak kesudahan di dalam diri anda. Apa yang perlu anda lakukan adalah sila lakukan tips2 di bawah ini yo!!

1. Sebelum buka buku@nota, sila pastikan atas meja anda kemas. Tu pun kalau anda duk kat meja..disarankan angpa dukla kat meja belajaq so xla ttdo tyme bc notes kalu baca ataih katil..hehe..ni bcakap malalui pngalaman
2. Sebelum pastikan meja anda kemas, pastikan kuku anda sudah dipotong terlebih dahulu untuk mengelakkan gangguan konsentrasi semasa belajar..mana2la, nak potng kuku ker, nak ptong kain ker..ikut prasaan n hati nulari masing2..hehe
3. Apabila 2 perkara di atas sudah selesai, silalah baca doa balajar..Ya, doa BALAJAR yer, memang sengaja saya taipkan BALAJAR untuk menguji ke'alert'an mata kalian supaya jangan salah baca doa makan..haha..(sbab saya salu buat kesalahan tuh)

4. Sebelum buka nota@buku, silalah niat di hati anda bahawa anda belajar bukan sahaja untuk lulus peperiksaan tetapi ikhlas semata2 kerana Allah..Part ini sangatla penting ya saudara saudari kerana di sinilah ilmu yang bakal kita dapat diserapkan ke minda kita. sekiranya hati sudah mula mengatakan bahawa anda belajar semata2 nak lulus n dpat jawab soalan exam esok,mgkin ilmu yang anda dapat tidak mendapat kerahmatan dan ilmu yang anda dapat tidak akan dapat diguna pakai utk spanjang hayat..yelah kan, penat2 bsengkang mata blaja tp ilmu tu hnya dpt dipakai hanya utk smalm, memang xberbaloila sbb sebagai bakal pendidik macam saya, saya sedar bahawa ilmu yang saya dapati hari ini adalah ilmu yang bakal dan sepatutnya saya aplikasi terhadap anak murid saya pada masa hadapan.. ni juz pendapat saya la, coz ni blog saya, so, mestila ikut apa yang saya fikirkan...so, pada saat ni jika anda rasakan bahawa pendpat kita xsama, dengan segala hormatnya saya menyeru saudara saudari untuk menggunakan mouse anda mengklik di bahagian 'x' atas sana..hoho
5. Silalah mula belajar yer n buatla beberapa nota ringkas so sng nak wat rujukan nnti..jangan lpa plak share2 notes yang anda da buat dgn kengkawan k..manala tau kengkawan len ada plak nota yang korang xdaq..bgusnya share notes ngn kengkawan adalah anda dapat menambahkan lagi pmahaman anda n ingatan anda thadp topik tuh..xcayer?cubela try..hehe
6. Sebelum hangpa g mlepak blik kengkawan coz da hbs study, jgn lupa tutup buku@smpan nota kms2 coz ilmu tu wei...hormatla skeat..haha..
7. Lastly, bacala doa lepas habis blajaq spaya ilmu yg angpa balajaq tadik lekat kat kpala hangpa atleast dlm masa 24 jam..ingat, jgn ktawa bnyak sesangat sbelum xam coz mnurut kajian scara xb'ilmiah saya, kalu bnyak ketawa sblum xam, tu tndanya nak nangis bnyak pas dpt resultnya..huhu..kalu anda semua xnak pcaya apa yg sya gtau nih, terpulanglah n sila aplikasi penggunaan mouse di sebelah tangan anda untuk mengelakkan anda merasa tertipu dengan semua ujaran2 yg tlah saya ketengahkan..haha

Ha, finally, smpai gak kat last perenggan..kpd pmbaca yg setia membaca hingga aher page nih, tahniah saya ucapkan kerana mmpu bersabar n berjaya membaca notes tnpa rasa keinginn untuk muntah2..haha..apa2 pun, kpada yang smua nak xam tuh, gud luck yo!do the best, gambate, maat taufiq wannnajah, chaiyo2..smuga apa yang dplajari bukan stakat kluaq dlm xam, tp ttp gak dpt dgunapakai sepanjang hayat..dengarlah nasihat kakakmu ini.hehe..last skali, apa yang saya salu minta dlm doa sebelum nak xam, smuga idea dan ilmuku keluar mencurah2 macam di ladang gandum esp utk soalan struktur n esei..hehe.. makanya smpai di sini sahaja pbincangan kita pada kali ini..Yang baik itu datang daripada Allah dan yang buruk itu datangnya daripada saya sendiri..Astaghfirullah

p/s jgn lupa kol parents minta restu n minta maap dengan semua kengkawan spaya lbih senang jawab exam..

No comments:

Post a Comment