Friday, August 27, 2010

Gambar DSLR




Kepingan gambar pertama yang saya ambil menggunakan kamera DSLR Nikon D5000....

Aparture : 5.6
Shuttle Speed : f 1/150
ISO : 200
Cuaca : Panas berawan

Mungkin bagi orang lain, yang lebih professional dalam bidang ftografi ini, hasil tangkapan saya ini kurang memuaskan...Apalah saja dengan gambar berkualiti sebegitu.. Namun, bagi saya, sebagai seorang yang 'first learner', gambar sebegini sudah cukup untuk mengujakan hati kecil milik saya ini..Dan setiap kali saya melihat gambar ini, saya mengucapkan bebanyak kesyukuran kerana saya berpeluang untuk belajar suatu pengalaman baru di akhir usia 22 tahun ini. Di samping itu, sepanjang 22 tahun 11 bulan saya bergelar seorang manusia, inilah kali pertama saya berpeluang untuk memetik picu penekan sebuah kamera jenis DSLR...Haha, kesian betul.. Namun pengalaman ini sememangnya amat indah dan menyeronokkan kerana it is my first time doing my photoshoot!!...
Alhamdulillah, kalau bukan kerana assignment EDU3105A yang meminta kami untuk menjadi jurugambar yang tidak bertauliah sebentar, mana mungkin saya akan boleh memegang atau mengambil gambar sebegini. Boleh mungkin tapi saat berusia 80 tahun kot..uish3, kalau masa itu, sudah semestinya saya berasa alangkah ruginya saya tidak belajar mengetahui ilmu fotografi ini 58 tahun dahulu...Entah-entah saya masih wujud atau tidak pada saat itu..hehe..Even cara memegang kamera dengan betul pun saya belum tentu lulus..Habis kena tegur oleh kawan-kawan kerana 'dungu' betul pasal kamera..Tapi once saya snap satu gambar, ada suatu perasaan aneh mengalir dalam jiwa saya..A very happy feeling.. Satu perasaan yang lebih indah apabila saya melihat sendiri gambar yang saya tangkap sebelumnya...SubhaNallah...Maha Suci Allah...betapa indahnya kejadian Allah..dan sayalah antara orang yang beruntung itu yang diberi peluang untuk merakam saat indah tersebut... Betapa perkara sekecil ini membuatkan saya berasa lebih kagum dengan Allah S.W.T.. Perkara sekecil ini sudah mampu membuatkan saya bertambah keimanan kepada Allah..Biarpun pada pandangan orang lain, hanya sekelumit saja, namun bagi saya, proses ini telah menjadikan saya bertambah bersyukur dilahirkan dalam Islam...Jangan tanya saya mengapa..kerana penerangannya amatlah panjang...hehe..saya berharap anda juga boleh berfikir betapa agungNya Allah, pencipta kita...
Selepas hari tersebut(hari saya mengambil gambar bunga), saya jadi semacam addicted atau ketagihan untuk mengambil gambar.. Mengambil gambar dengan menggunakan kamera DSLR. Supaya saya dapat menikmati alam luas ciptaan dan milik Allah ini sepuas-puasnya..Memang patut pun sahabat-sahabat saya yang lain berminat sangat dengan bidang fotografi ini. . Sekarang baru saya faham mengapa..Lagipun saya belum memiliki kamera selepas "pemergian" kamera saya setahun yang lepas..sobsob:( InsYaAllah, jika punya rezeki lebih, saya berhasrat untuk memiliki juga kamera jenis DSLR nanti..
Astagfirullah...

No comments:

Post a Comment