Thursday, January 3, 2013

What Have I Learnt In 2012?

Alhamdulillah, ada agik idea untuk post kat blog tok..ng banyk bha sebenarnya nk hurai seigek2 pun xtauk mmpu ka sik tp memang bnykla idea sbnrnya.. sebanrnya, ng bnyk bnda yg blaku since 2012. Tok bukan stakat refleksi, tp implikasi thadap apa yang blaku. Alhamdulillah, syukur glak2 sbb ahernya bjaya juak aku menmpuh tahun 2012 yang maha mencabar. Bukan apa, kmkorang gago dgn internship, MQA, AR, KISSM,assignment, final exam, dinner, Malam Muzikal,khidupan harian mcm yang aku pnh post dalm blog sbm tok. Xsangka yg aku bjaya survive hingga hari tok wp bnyk air mata yg gugok tp aku ttp xlupak ngn orang yg pakara yg buat hdupku sangat meriah tahun lepas. Rasa baruk jak marek aku nebez2 pasal smua tok.. apa pengajaran yang aku dapat adalah sentiasa berusaha bersungguh2 untuk mncapai kjayaan. Kejayaan adalah bukan hasil usaha dr diri kita sendiri sahaja tetapi ramie pihak yang involve semata-mata maok kita bjaya contohnya dalm seminar AR n MQA. Mun sebelum tok, nama kmkorang nk xkalak dsebut oleh orang luar, tp thun lepas adalah thun kegemilanmgan first batch PISMP pemulihan sbb bjaya daudit oleh MQA sampe dsebut2 oleh para lecterer n Pengarah khususnya.  Aku juak belajar mengenal sahabat n berhati-hati dalam setiap perbuatan. Sik semua orang suka kita n asalkan kita jangan polah jaik dbelakang orang ya. Mun stakat sik puas hati ya besala tapi yg pnting kawal dirik. Jaga lidah n perbuatan kita… bak kata Ustaz Don, kita yang membenarkan kawan kita, bukan kita yang mengapi-apikan. Pas ya, adlah penting utk kita memiliki rasa sayang dnegan sahabat kitan n peka dengan keadaan sekeliling. Kita kadang2 sik sedar dalam rame2 yang seronok berada dalam lingkungan kita, kita lupak kita da buat orang kecik hati n sik slesa. Ekot  keadaan sekeliling, jgan kt pk hal kita jak. Give n take tok penting paling penting dalam persahabatan n jagan berkira apa yang kita da brik..pikir apa yg blom kita polah jak. Aku bercakap bukan sebab aku pnde glak bsahabat tp tok apa yang aku blaja dr pengalaman n refleksi kelemahan dirik sndirik juak. Selain ya, dalam kehidupan tok, kita xboleh meletakkan terlalu tinggi harapan terhadap sesuatu perkara sebab mun misalla bnda yang kita harapka ya  xtjadi, sakit woo..tokla ng salah satu pengalaman tahun lpas. Peluang kedua boleh diberik, tp make sure yang hati kita jangan terlalu terikut2 kehendak dirik ya. Pastikan sentiasa berdoa dkuatkan iman n ditetapkan pendirian. N pastikan kita ada teman2 yg dipercayai saat kita rasa lemah ya. Aku rasa syukur glk2 sbb aku sntiasa dikelilingi teman yang sangat baik..aku nangis dalam ketawa n ketawa dalam aku mngis. Tp pcayala, dalam setiap bnda yg blaku ya mmg ada hikmah n utk ubati rasa sedey ya, masa adalah pengubat yang paling mujarab n diam adalah perkara terbaik untuk redha. Makin kuat kita berbunyi, mkin orang xda rasa hormat. Sampe saat tok hati msih sakit tp siapa kita untuk melawan takdir. Tahun tok juak aku belajar betapa susahnya nak jaga hati an ambik hati manusia. Mun da orang xsuka or rasa xda pa2, jangan dipaksa n jagan polah apa2..biar jak..kita memamng xmmpu tapi Allah mmpu.. sebab yala yg pnting kita byakkan berdoa..mohon dipermudahkan segala-galanya. Yang paling penting, percayakla dengan naluri kita..esp perempuan..kita memang istimewa sbb kita ada satu naluri / instinc yang boleh dipercayai…cayak jak mun ada rasa sumthing, siasat n bersyukur mun da tauk kebenarannya. Mun da Allah padah bnda ya sik bagus k kita, terimakla..jangan doa mcm nak sangat2 ya..xpat dekot glak..hehe..cmne Allah padah ngn kita ya terpulangla gine tp In Sha Allah, kit adapt rasa bha cmne Allah bagitau esp mun kita baca Quran. Memang betulla : 

وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ
 (البقرة: 216)

“… Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu me-nyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." (Al-Baqarah: 216)

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui. Selain ya, aku dapat satu tips cmne nak polah muka cerah n ceria tnpa pelu kt make up. Aku tauk aku bukannya cantikla sngat Cuma at least aku santiasa usha untuk jaga muka. Byakkan solat dhuha n solat tahajud. Pasya, stiap kali kita nak sapu mosturiser ka, bb cream ka, krim safi ka kat muka, amalkan baca selawat n doa diat cermin. Amalkan bacaan  ayat 4 surat Yusuf tiap kali lepas solat n amalkan minum madu n Innershine pati prunes..bagus k kulit ya.. pendek kata, mnum jak jus buah-buahan asli; In Shaa Allah kulit cantik punyaaa..hehe. Hurm, apa agik ow..hubungan habblumminannas n habblumminAllah harus sntiasa dijaga. Masa polah AR rya nak, Insha Allah aku terpiker nk nyambong agik pngajian aku ke peringkat yang lebih tinggi. Aku seronok mengkaji n seronok ngajar. Seronok bila diat murid sentiasa maok dajar kita n seronok wp nya blom pnde dlm plajaran atleast nya cuba n nya berubah perangei jd lebih aktif.  Aku belajar bahawa tidak semenstinya smua bnda aku perlu kata tidak n belajar untuk terima arahan dengan baik. Aku tok ada pendengus kit , ssh nk trma nsht n cpt nait angin smpe palak mun dpadah smpe berulang2 kali. Aku sptutnya msti kawal sikap manas ya n trma pndpt orang tua esp tnpa nunjuk muka ntah apa2.. huhu..aku belajr tok sbb aku pnh molah kes cmtok ngn ckgu dskolah..n sampe ckgu ya ndah mnta maaf ngn aku..huhu..rasa bersalah glk2 aih..yala aku pdh aku nk posting jauh spya aku dpt tebus balit smua n mulakan smua dgn baru. Aku belajar untuk tidak melupakan masa silam sbb memang masa silam yang bnyak ajar aku untuk jadi lebih baik. Kenangan yang ntah apa2 ya boleh dilupa tapi jagan lupa ambik ikhtibar dari peristowa yng pnh blaku ya. Kawan2 aku salu nganok aku babo sbb lupak jak apa yng balku tyme dskolah rndah n skolej lok n even dmaktab pun aku da lupak juak. Selain ya, aku rasa aku ng xpat kurus dengan bsenam.. sbb aku bna2 xpat bsenam..aku xsuka bersenam..aku anti bersenam..yer apaka..emo skali jak..haha..xla, aku ng malas bersenam. Aku bjaya kuruskan bdnku sbb aku rajin berposa jak..nsibla aku bnyk posa ganti, dpt juak aku mrasa slim kit body tok tp pas jak raya, alu xmuat agikla baju rasa pertama aku..paling aku sakit hati is part perut n lengan. Kenakla ssh glk ow mok maintain. Lak eh mun da keja, aku g slimming world jak..hehe… Pengajaran yang aku dapat agik tahon lepas adalah belajar untuk merancang. Rancang apa yang patut aku polah sebelum keja n semasa keja. Selepas keja ney pat lok..hehe.. rancang cne tuju duit, cmne nak save duit, cmne nk gandakan duit..bukan stakat nguar duit jak. Money management sanagt prnting sbb aku mmg ada masalh ya..sntiasa ada masalh duit xcukup n sntiasa mnta balit ngn bapak duit..huhu..aku juak harus bykkan mmbaca spaya ilmu aku btambah..tok x, nak alah2 nanga running man n mala jak tetak..ne nadak ilmu ssh nk lekat n mala jak lupak..huhu. ckit juak ow pgajaran yg aku blaja tyme thun lpas.huhu.klah, lak mun aku ingt, aku smbung agik..bubye!!



No comments:

Post a Comment