Thursday, January 3, 2013

Ilmu Manfaat yang Harus Dikongsi Bersama

.. hurm, apa agik cita ow..aokla, hari 29hb ya, aku, zati, alyza n suziella g cramah ustaz don dunimas n bcck.. Alhamdulillah, aku dbrik juak pluang utk dgr ceramah agama tyme cuti tok.. yag kat unimas ya, ustaz don berik motivasi sebelum xam n yg kat bcck, pasal solat. Okla, jomla aku nak kongsi cita ustaz don yg kat unimas first ngn ktkorang,harus kitkorang ambik ikhtibar,k!!eheh.. anggap jak ustaz don yagn bercerita tok ah: “saya salu jadi tmpat minta nasihat oleh ibu bapa supaya anak hangpa jd rajin n pandai..dyorang xtau yg sy ni salu dpt fail addmath, dpt markah rndah n bukan dalam kalangan murid yang pandai dsekolah suatu masa dulu.  Saya kalu p ngaji ngn guru saya, sy guna baju rock..ala, sy pminat linkin park, Eminem n artis2 rock lenla..sarung tangan@gloves yang sy guna, baik2 xblubang, tp sy lubangkan kat hujung jari.  Kalu part duk ngapal quran plak, sy agak lmabt bbnding dgn rakn len..tp saya ada 1 jk, ay hormat kt guru saya. Saya berguru ngaji kt sorang gru yang buta. Say salu pg n balik sm dgn dia n kadang2 sy tnggu dia hbis solat n kami balik sama2. Saya rasa berkat saya hormatkan guru ada hikmah disebaliknya sbb doa seorang guru adalah mustajab. So sebum nak xam, dnasihatkan, mntala doa n nasihat daripada guru dan lecturer spya dpermudahkan urusan ddunia n dakhirat.
Cermaahnya dbcck plak pasal rukun2 solat..kmkorang smpat blaja 3 jak rukun solat malam ya sbb xckup masa.. rukun yang pertama ialah niat.kedua ialah berdiri tegak dan ketiga adalah mengangkat takbiratul ihram. Pasal niatnya xbraa nk tekankanla n nya lebih xplen pasal berdiri tegak n angkat takbiratulihram. Utk bahgian yg bdiri tegak ya, wp kita skit kaki, kita msti juak bdiri sekejap sblm kt nk solat ddk. Utk solat sunat, kita boleh duduk n kita hanya diwajibkan utk berdiri semasa solat fardhu. Semasa angkat takbiratulihram, sebutan “Allahu Akhbar” yang harus ddigr pada teingan sendiri.. ‘allahuakbar ya harus disebut dengan jelas pada ondenganran kita sndiri n bukan di dalam hati. Semasa angkat takbiratulihram ya, memadai jika kita niat dlm hati “sahaja aku solat zohor” dan saat telah letak tangan didada pas sebut allahuakbar, baru kita sebut 4rakaat kerana Allah taa’la dlm hati. Bacaan arab usolli.. ya kita baca sebelum angkat takbiratiulihram. Pasya, dalam solat, kita msti baca doa dalam bahasa Arab sahaja. Mun kita nak baca doa dalam bahasa melayu cotohnya smasa sujud akhir, kita boleh baca tp baca dalam hati sahaja. Pasya, nya tunjuk cara dduduk thiyat akhir dimana kaki kt duak2 ngadap kiblat. Yala, bnyk bnda yg harus dditikberatkan dalama solat. Aku pun salu juak alpa masa solat..mok cepat jak..huhu..lupakku nak pdh, solat ya bmaksud doa..so, spnjang 5 kali sehari ya, kita bdoala kepda Allah sebnrya.. semoga penerangan tok boleh berik sdikit gambaran buat kita..mun menombulkan kkliruan minta maaf sbb ssh juak mok explen k mulut tok…mok k vdeo juak
Pagi tadik, ada diatla sekejap 30 minit bersama ustaz don dlm tv alhijrah. Nya cerita pasal amalan sunat selepas solat fardhu. Xsmpe 30 min pun aku diat rncangan ya sbb lmbat bk tv. Tp yg pnting aku nk share la apa yang aku dgr dr rancangan ya. Nabi Muhammad S.A.W pernah bersabda bahawa waktu paling mustajab berdoa adalah selepas solat fardhu. Aku memang selalu dengar pasal tok tp tiap kali aku solat, tiap kali yala aku lupak.Cuma kadang2 adalah ingt ckit. Ustaz Don guna perumpamaan k hurai situasi berapa ruginya kita mun xdoa pas tiap kali solat. Contoh yang paling aku ingat is ada sigek pintu. Kita tek maok glak btemu dgn admire kt n Kita tauk ada satu jalan yang diguna oleh admire/crush/gerek kita mok balit rumah..tang ada kita tek padah, eh, xpala..malas nk make jeraya ya. Tub2 lepasla peluang kita nk jmpa admire kita tek. Nakkan rugi..pasya ada juak contoh lain dpake ustaz don tek. Kita tek bena2la kelaparan. Rasa niat dihati nak singgah dikfc tp pnde rasa berdolak dalik indah. “mok pg x, mok pgx,” last2 alu xpegi sbb miker masti ada juak kedei mkn sbleh nun klk. Boleh singgah kedei nun jak pk ktk tek nak. Kali bila kita g kedei ya, dhal kedei ya ttp. So, sapa yg rugi n menanggung kerugian aka kelaparan?kita juak nk..ha, cmyala perumapaan yang diberik oleh ustaz don tek pasal doa selepas solat. Kita juak diingatkan n diharuskan untuk berzikir waima sekejap jak pas solat fardhu. Bayangkan jangka masa kita berzikir 33 kali ya skejap agik (dlm lbih krang 3min jak) bbanding ngn kita nak makan, nunggu traffic light, kita nak mandik, kita nk bmasak ndah..byagkan..so, luangkan sedikit masa utk kita bersama-sama dengn pencipta kita n gunakan sebaik2 peluang untuk meluahkan segala masalah atau ucap rasa syukur kt pada stiap hari ngn boyfriend sehidup semati kita tok.. jgn jadi hambaNya yang xpnde bersyukur n xpnde nk bertrima kasih atas segala nikmat dan peluang yg Allah berikkan kpada kita selamak hidup dbumi tok. Ingatan tok khas k aku mpun n bagi sesiapa yg sudi mmbaca. Yang baik datang dari Allah dan yang buruk datang dr diri aku drkmpun.. Wassalam..



p/s Nsib bait Ustaz Don da nkah..hehe..mnta maaf sgala ksilapan ejaan n mun xphm, sila la tnggalka sbarang komen..makseh




No comments:

Post a Comment