Tuesday, October 2, 2012

sistem oh sistem

Actually this post is not mean to serang sp2, or anok sp2 or mengata apa2 or ada sebarang nada jelez dalam post yang bakal anda baca. cuma tok cuma pandangan dari sorang insan n hamba Allah yang maha tidak sempurna. aku akut post aku tok jadi kecaman juak sebab kinek kan dah jadi satu trend oleh blogger or fbians; anok2 satu profesion or negeri pasya orang skit hati n kecam, pasya ttp blog@fb@twitter, minta maaf, orang xmaafkan n padah nya tek manusia biasa..it's so clishe~ bak kata papatah melayu, telajak perahu boleh diundur, telajak kata2 badan binasa..benala apa kata orang ya..sikit pun aku sik menidakkan. cuma aku mok crita pasal culture shock yang kwn2 ku alami sjak balit dr oversea..khusus utk bidang perguruanla..actually some of our tesl teacher trainee are having a twin proggramming with oversea university, sent by government.. they were such lucky people who gets selected to experience oversea life and environment. sometimes i get so envious of them by seeing their beautiful picture but it's okay, coz sumhow me also had set in my mind that i will further my study in oversea , InsyaAllah..n thun tok cdak blit agik ke kuching to finish their last syllabus as a teacher trainee in Malaysia. adeh, apa punya bi la..after 2 years of "honeymooning" in oversea, i think they are having a culture shock with malaysia's education system coz some of them are complaining bout the hardship of being in Malaysia. With a pack schedule of class at maktab and with a different-Malaysian-school environment-than O** education environment- what i can say is they really miss they're oversea life and still try to adapt with every situational in school. sumhow i feel sorry for them coz now baru dyorang sdar yg how our system are really like. negara kita kan baru mula menuju ke arah negara maju sbb ya la kadang2 bnyk dasar baru yg diperkenalkan.. as a pismp yg truz stay dmaktab slama 5tahun stgh dmalaysia tok ajak, yg mnjalankan 4kali pbs, 4 kali fasa praktikum n 1 program internship, aku rasa aku da agak familiar dgn kehendak KPM terhadap para guru muda. aku bukn sengaja nk provoke smua tok sbb aku xphm pa rasanya blaja doversea tp aku sdar sbgai seorang guru kita harus adapt apa2 system jak yg ada n digubal oleh kerajaan. adapt bukan bermaksud kt patuh n tunduk sik angkat muka dgn sgala arahan para pentadbir sekolah tp ckupla aku mok rumuskan dgn satu peribahasa jak. masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau mengaum. budaya malaysia n buday oversea sangatla berlainan. so of kozla sistem di malaysia xsama dengan sistem doversea. bukan kt xmmpu utk bdiri setanding dgn oversea tp kan dah dpdh tdik, ngara kita pun sedang dalam ambang arus kemodenan. dengan adanya sistem pentaksiran berasaskan sekolah yg baruk diperkenalkan kinek, kerajaan sedang berusaha utk mengurangkan kadar peperiksaan di malaysia n lebih menjurus kepada kecerdasan n kebolehan kendiri dalam diri pelajar. kewujudan institut pendidikan di stiap pelosok negara pun dah membuktikan betapa pihak kerajaan sangat mementingkan sistem pendidikan negara. utk melahirkan sistem persekolahan yang bertaraf dunia, IPG meletakkan misinya dengan melahirkan guru yang kompeten dan berjiwa pendidik melalui program pembangunan guru yang dinamik ke arah pendidikan sekolah bertaraf dunia. yeah, we are now moving forward. sy bukan mok blame sapa2 cuma sy mahu kawan2 sy berdiri di atas landasan yang nyata dgn tidak mem'blame' pendidikan di Malaysia. setiap sistem yang diwujudkan sudah semestinya dinilai dari pelbagai aspek, bukan jak dr aspek kecemerlangan pelajar di malaysia tp aspek jasmani, emosi,rohani dan sosial pun dititikberatkan. sebab yala kenak sistem di malaysia xsama dgn sistem doversea. tp kinek aku rasa syukur gilak2 sbb kawan2 aku da jlani praktikum di sekolah n sidak da familiar dgn suasana di sekolah malaysia..maksud aku mun dlok sbagai pemerhati jak disekolah (pbs), tp skrang cidak jd warga penuh di sekolah. skrang, memang da jarang da dgr cidak merungut2 psal sisitem pendidikan di malaysia..rungut2 manja pasal kepak n bz polah rph n bbm k biak besala ya..aku dlok pun salu juak ngerepak2 dtwitter psl kepak tyme praktikum..hehe..lumrahla ya..kebizian tok sebnrnya adalah titik permulaan n persediaan sbg seorang guru sebanr di skolah kelak..aku yakin kesemua kt mmpu utk jd guru yg lbih bersedia dgn cbran uru dan semasa pada masa hadapan..maafkan aku sbb mgkin kata2 aku boleh mykitkan mana2 pihak yg mmbaca esp yg bok balit dr oversea ya tp sesungguhnya ktkorang sangat beruntung sbb dah merasa dua sistem pendidikan di dua buah negara yang berlainan. so, gunakan ilmu2 yg ktkorang peroleh dcinun utk perkembangkan bakat n majukan pelajar2 kita dmalaysia tok..me also eager to learn of how oversea teacher teach their students in school. actually honestly i really admire all of you. akhir kalam, segala yang baik datang dari Allah dan segala yang buruk dari kelamahan saya sendiri.. Astaghfirullahalazim..

1 comment:

  1. boleh sik kmk tambah sikit..yalah diwujudkan KSSR supaya ckgu ya bole Adapt or adopt dgn curriculum based on student's background...bangga jadi guru pelatih PISMP...lengkap segala-galanya...ada belajar ilmu Kokurikulum such as sports, kurikulum ppim, pbs, 3 fasa praktikum d sekolah yg berbeza, menjalankan seminar tindakan (tahap thesis di universiti) & so on...blom kira Bina Insan Guru (BIG) 6 fasa yang berbeza

    ReplyDelete