Tuesday, November 30, 2010

Cuti Oh Cuti

Assalamualaikum..
Alhamdulillah, saya diberi kesempatan untuk menjenguk blog setelah sekian lama bercuti. Cuti sekolah bagi saya kali ini bukanlah cuti untuk berehat, tetapi untuk saya mencari duit bagi menampung kehidupan di maktab pada tahun hadapan. Justeru, saya telah mengambil keputusan untuk bekerja di kedai makan berdekatan. Warong 2000. Saya bekerja shift pagi; 7.00am-5.00pm..

Alhamdu;illah, sedar tak sedar sudah seminggu saya bekerja di sana..Pelbagai pengalaman telah saya perolehi walaupun hanya seminggu bekerja. Pengalman melayan manusia..memang penat..memang leceh, namun itulah kehidupan.. Itu baru cabaran yang kecil.. Ada ketika, saya dimarahi pelanggan kerana air yang dipesan lambat sampai..Hati membengkak kerana bukan salah kita, namun terpaksa juga dihadapi dengan hati yang membengkak. Sungguh hati begitu sakit terutamanya apabila berhadapan dengan pelanggan yang terlalu banyak karenah, namun muka harus dimaniskan supaya mereka berpuas hati dengan layanan kita.. Satu perkara yang harus diingat sebagai pekerja ialah "Customer is always right"... Wlaupun ada kalanya saya rasa puasnya hati kalau dapat menyimbah muka pelanggan tersebut atas kekurang ajarannya, namun hati ini masih mampu mengucapkan kata sabar dan minda selalu mengingatkan bahawa kita bekerja dibawah orang dan hasil gaji yang bakal kita terima adalah daripada duit orang juga..Jadi, seharusnya, saya patut sedar diri dan tidak bertindak mengikut kata hati..

Hurm, satu perkara yang buat saya kuat untuk bekerja ialah saya dikelilingi dengan kawan-kawan yang begitu baik.. Wlaupun baru seminggu mengenali mereka tapi, saya rasa cukup seronok bersama-sama mereka, bekerja bersama-sama mereka. Although sum of them keep showing their annoying face, but I hope that I am quite tough to face them.. I realize that not everyone will be pleased with us.. Everything will never be easy in this world.. Dan bekerja di kedai makan yang sememangnya dipenuhi ramai orang membuatkan saya seronok kerana saya dapat berjalan dengan bebasnya..hahahaha..skrang baru sedar betapa bergunanya saya yang kuat dan cepat berjalan bekerja sebagai waitress di kedai makan ini. Hehe.. The faster I walk, the more order that I get. The more order that I get, the more costumer that I can take order. The more customer that I get, the more I paid..hehe..Yang lucunya tiap malam I have to urut my kaki because penat gler jalan n ambik order dari pagi sampai petang..hehe.. N suprisingly, my bedtime now is at early 9.00-9.30 pm. If I'm not get enough sleep I'll be tired in tomorrow..huhu..

Hurm, I really like to share all of my experience here but I don't have enough time. I'm at CC now, and I'm watching such a huge monitor now...huhu.. I'm not really used with it because my laptop monitor is just 10 inch.. That's why I made a lot of mistake writing in this blog..huhu..Until we met again..Salam..

p/s sesapa yg tengah baca blog nih n live area samarahan there, pliz come n visit me at warong 2000, desa ilmu..i'll take ur order..hehe")

to spm candidates esp my brother Ammar, gudluck..do da best!!Chaiyo2!!

Astaghfirullahalazim.......

No comments:

Post a Comment