Wednesday, September 1, 2010

Bila Usia Meningkat


Bila usia makin meningkat...Bila usia makin tinggi...Bila usia makin banyak..Bila usia makin tua...
Sebagai peringatan...sebagai panduan...sebagai tanda kesyukuran bahawa kita dipanjangkan usia hingga saat dan ketika ini...

Walau apa pun sebabnya, bersyukurlah kerana kita lahir dalam Islam, kita lahir dalam keadaan yang sedia ada iman dan kita lahir sebagai pemberi senyuman ibu dan bapa...
Bila sambut hari lahir..tiba-tiba saya jadi sebak...betapa singkat lagi masa untuk saya beramal...saya jadi takut andai tidak sempat untuk beribadat di kala usia yang semakin pendek...saya jadi bingung adakah cukup semua amalan saya selama 23 tahun saya hidup di muka bumi Allah ini...

Ya Allah..ampunkanlah dosa hambaMu ini...sesunggunya aku hambaMu yang alpa..selalu melakukan dosa sama ada sedar atau tidak..Sesungguhnya hidupku, ibadahku, amalanku dan matiku adalah untuk Allah... adalah untuk mencari keredahaan Allah..adalah untuk mencari bekalan di 'sana' nanti...

Di kala usia yang semakin meningkat ini, saya sedar bahawa saya harus berubah...saya harus lebih matang...saya harus lebih beristiqamah dalam melakukan amal...Ya Allah, sesungguhnya aku sedar aku punya banyak kekurangan..aku orangnya sederhana sahaja, tidaklah terlalu cantik dan tidaklah terlalu bijak..yang aku ada cuma kerajinanku..aku bermohon ya Allah, aku bermohon semoga sifat ini dapat aku manfaatkan untuk terus meningkatkan amal ibadah terhadapmu dan meningkatkan amal jariah sesama makhluk..Izinkan aku ya Allah untuk terus berbakti kepadaMu..Jauhilah aku daripada sifat-sifat mazmumah dan perhiasilah aku dengan sikap-sikap mahmudah...Aku bermohon semoga pertambahan usia ini juga turut memperingkatkan keyakinan ku dalam segala urusan..

Aku bermohon ya Allah, semoga Kau kekalkan ilmu yang diperolehi supaya aku dapat mempergunakannya di alam kerjaya nanti..Izinka aku untuk mendidik anak bangsaku menjadi hambaMu yang bertakwa...Di kesempatan ini, aku bermohon semoga kau peliharalah kedua ibu bapaku kerana tanpa mereka siapalah aku Ya Allah...

Amin Ya Rabbal Alamin...
Astagfirullahal azim...

No comments:

Post a Comment